Když se za humny Chrudimě umírá a někteří peciválové z města nad tím zívají nudou

0
2028
Naposledy zaplatil svým životem za nevyřešenou dopravní situaci u Píšťov muž na bicyklu, kterého usmrtil mladík v "nadupaném" mercedesu. Foto: Kodl Cr

Řekl? Neřekl? Zvukové záznamy jednoznačně dokazují, že řekl. Asi tak bych chtěl navázat na předchozí postřeh o nedávném vystoupení ředitele pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumila Vebra při besedě s občany v kinosále Muzea barokních soch, kde si stěžoval na laxnost Městského úřadu Chrudim a společnosti VaK Chrudim při provádění rekonstrukce kanalizace na Palackého třídě a v ulici Obce Ležáků. A nezůstal jen u toho.

Není to naše chyba, odmítá vinu šéf ŘSD Vebr

Podrobil kritice i přístup městských úředníků a představitelů města v případě chrudimské výpadovky na Slatiňany. Právě tady měly být v příštím roce kvůli velkému počtu dopravních nehod a několika tragédiím z poslední doby zahájeny práce na zpomalovacích ostrůvcích a rozšířených krajnicích pro pěší a cyklisty. Zároveň zde měla být snížena rychlost z dosavadních 90 na 70 kilometrů v hodině. Podle všeho ale z tohoto záměru v příštím roce sejde. Vebr k tomu poznamenal: „Není to naše chyba. Máme na tuto stavbu připravené peníze i projekt. Vše ale vázne na nespolupráci města Chrudim s ŘSD.“ Jak dodal, na projektu se pracovalo tři roky, jenže Chrudim ho za celou tu dobu nebyla schopna zanést do územního plánu města. Stejně tak prý po celou dobu nekomunikuje s projektantem díla. Co z toho vyplývá? Že bude realizace stavby minimálně o další rok odložena, a lidé, především pěší a cyklisté, mohou v tomto místě dál zbytečně umírat.

Auto, které na výpadovce za Chrudimí zabíjelo. Foto: Kodl Cr

Se stavbou se mělo začít letos, pak za rok, kdy tedy?

Co k tomu dodat? Zmíněný úsek silnice patří podle statistik k nejrizikovějším místům v celých východních Čechách. Svádí řidiče k vysoké rychlosti a nic jim v tom nebrání, přestože má výpadovka už dávno charakter příměstské komunikace, kterou vedle motoristů využívají každodenně i chodci a lidé na bicyklech při cestě domů a do práce. Ostatně takřka celou trasu lemují parcely s rodinnými domy, firemními objekty, zahrádkářské kolonie nebo plochy s hospodářským zvířectvem. Už proto se ŘSD i město ocitlo pod palbou kritiky, že s tím nic nedělá. ŘSD se proto jako majitel komunikace rozhodlo silnici upravit a přizpůsobit daným podmínkám. Se stavbou mělo přitom začít už letos, ale nešlo to. Kvůli Chrudimi, která buď zaspala, nebo stavbu záměrně bojkotuje. To se ale nejspíš nedozvíme. Vždy se totiž najdou nějaké ty „objektivní potíže“, proč to nejde, přestože by stavba měla patřit mezi prioritní. A podle všeho se to nepovede ani v příštím roce. Chrudim prý podle Vebra dál nereaguje… Stavbu nelze totiž bez součinnosti s městem realizovat.

Jezdit po silnici mezi Chrudimí a Slatiňany na bicyklu je velké riziko. Některým však nic jiného nezbývá, když tu mají bydlení a nevlastní jiný dopravní prostředek. Foto: Kodl Cr

Kdy si odpovědní lidé uvědomí, jak těžké je přijmout něčí smrt?

A tak nevím, jestli je právě tohle vizitka „zdravého města“, když se tak nezdravě a přehlíživě chová k dílu, jež má chránit majetek a především životy vlastních lidí. Za takovou práci by mě musela hanba fackovat. Jen se zkuste vžít do momentu, kdy musíte jít oznámit rodině smrt někoho blízkého. Sám jsem to zažil na vlastní kůži a nikomu z vás bych to nepřál. Je to něco strašlivého. Tolik neštěstí a bezmoci v krátké chvíli… Jak dlouho budeme tedy ještě muset čekat, než si to někteří městští peciválové uvědomí a začnou konat ve prospěch nás všech? Zvláště, když se stavba sama nabízí. To je prostě něco, co mi hlava nebere. Jak na to nahlížíte vy, milí čtenáři?

Dopravní policie odvádí viníka tragédie na výpadovce k výslechu. Foto: Kodl Cr

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here