„Silnice smrti“ za kasárnami si říká o zklidnění. Málek a někteří další z vedení města jsou však tvrdě proti

0
971
Stopadesátikilometrová rychlost, náraz a smrt. To je bilance poslední vážné dopravní nehody u Píšťov. Foto: Kodl Cr

Ve čtvrtek 18. ledna se uskuteční na pardubické pobočce Ředitelství a dálnic (ŘSD) jednání o budoucí možné podobě nebezpečné výpadovky I/37 z Chrudimi na Slatiňany mezi zástupci chrudimské radnice, Pardubického kraje, Policie ČR, projektantem a vedením ŘSD. Na jednání se na poslední chvíli „pozval“ neuvolněný místostarosta Roman Málek (Koalice pro Chrudim), který považuje projekt za vyhazování peněz a nesouhlasí se zavedením sedmdesátky v tomto úseku, ačkoliv tu od roku 2007 zahynulo pět lidí a dalších pět jich bylo těžce zraněno.

Málek nesouhlasí se snížením rychlosti na „silnici smrti“

Vedení města čelí přitom v poslední době otevřené kritice, že celý záměr zdržuje, protože se vyjadřuje k hotovému projektu až ve fázi stavebního povolení a nikoli v přípravném řízení, kdy byl na veškeré připomínky dostatek času. V důsledku toho dochází ke zdržení realizace přestavby uvedeného silničního úseku na příměstskou komunikaci, a to minimálně o další rok, a zároveň k ohrožení financování tohoto projektu. Už před časem si v rozhovoru pro Noviny Chrudim postěžoval první místostarosta Jaroslav Trávníček (ČSSD), který je zodpovědný za dopravu, že se někteří jeho kolegové ve vedení města brání snížení rychlosti na sedmdesát kilometrů v hodině. Nyní vyšlo najevo, že jedním z nich je Málek. „Zavedení sedmdesátky nic neřeší,“ uvedl Roman Málek v rozhovoru pro iDnes a dodal, že souhlasí jen s rozšířením silnice. Je však proti vytváření zpomalovacích bariér u jednotlivých odboček, které podle něj prý zbytečně zpomalí dopravu na silnici.

Málkův argument není pravdivý, namítá starosta Slatiňan

Trávníček si to ale nemyslí. „Snížení rychlosti nic nebrání,“ říká první místostarosta a na jeho stranu se přidává starosta Slatiňan Ivan Jeník (SNK-ED), jehož město je do stavebního řízení rovněž zapojeno a bude se k projektu také vyjadřovat. „Vím, že někteří v Chrudimi snížení rychlosti kritizují, jsem ale pro bezpečnost. Znám totiž některé konkrétní případy i lidi, kteří si nesou následky těchto havárií po celý život. Navíc zde vzniknou zpomalovací ostrůvky, které znemožní předjíždění, tudíž tu nebude pro devadesátku prostor. A pokud jde o argumenty, že dojde k výraznému zpomalení dopravy, tak nejsou pravdivé. Simulace jízdy sedmdesátkou prokázala, že půjde o rozdíl v řádu několika vteřin nikoli minut,“ argumentuje starosta Slatiňan Jeník.

Jezdit po silnici mezi Chrudimí a Slatiňany na bicyklu je velké riziko. Některým však nic jiného nezbývá, když tu mají bydlení a nevlastní jiný dopravní prostředek. Foto: Kodl Cr

Starosta Řezníček svedl vinu za průtahy na Trávníčka

Článek v iDnes dále cituje chrudimského starostu Petra Řezníčka (SNK-ED), který vinu za průtahy v projektu hodil na svého zástupce Trávníčka. „Pan kolega něco dohodl, a nikoho neinformoval. Byli jsme postaveni před hotovou věc. Jedu na jednání, kde se Ředitelství silnic a dálnic a projektantovi omluvím za zmatky, které se tu objevily,“ tvrdí Řezníček v uvedeném článku. Trávníček však něco takového před časem odmítl s tím, že komunikuje s projektantem už tři roky a realizaci projektu prý brání nevyřešené pozemkové záležitosti na straně Slatiňan a nové požadavky, s nimiž přišlo vedení Chrudimě. Jedním z nich je žádost o výstavbu chodníku až k druhému vjezdu do areálu kasáren, a druhým zrušení přechodového ostrůvku v křižovatce Obce Ležáků se Sečskou ulicí.

Chybou je ostrůvek bránící průmyslové zóně naproti letišti

To ostatně přiznal i Řezníček, který nám 3. ledna napsal, že město nyní upozornilo na chybu v projektu, kterou byl již zmíněný přechodový ostrůvek, jenž by vytvořil dopravní bariéru pro lokalitu naproti letišti, kde má v budoucnu vyrůst další průmyslová zóna, kterou zde plánuje v sousedství rekreačních objektů postavit chrudimský developer Milan Kušta. „Kamiony by zde vůbec nezatočily bez porušení přechodových ostrůvků,“ potvrdil starosta Řezníček. „Dá se těžko hovořit o tom, že by město něco zanedbalo. Naopak upozornilo na některé chyby v řešení. Jinak mám za to, že naopak město Chrudim, zastoupené osobou pana místostarosty Trávníčka, v jehož gesci je doprava, iniciovalo změny na silnici I/37,“ dodal vzápětí, aniž by svého zástupce za něco kritizoval. Po čtrnácti dnech je tedy najednou vše jinak.

Bývalá zastupitelka: Málek se nejspíš úplně zbláznil!

S Řezníčkem ani Málkem nesouhlasí bývalá městská zastupitelka Věra Doležalová, která v sousedství nebezpečné výpadovky žije. „Nemohu tomu uvěřit, že Roman Málek požaduje pouze rozšíření stávající komunikace. Copak se úplně zbláznil? Na prvním místě jsou přeci lidi a teprve až potom koníčky. Všichni máme ještě v živé paměti Málkovu větu i jeho volební program, že zde naopak chce zvýšit rychlost, aby mohl sešlápnout pedál svého BMW až na podlahu. Ledacos to svědčí o jeho nevyzrálosti. Neumírají tu jen zahrádkáři, ale zemřeli zde i dva pracovníci Ekomonitoru Chrudim při cestě do práce. Například ve Francii snižují od června rychlost na silnicích prvních tříd z 90 na 80 kilometrů v hodině, a tohle je komunikace mezi městy, kudy denně chodí lidé! Jakmile by došlo jen k rozšíření silnice, neumím si představit, že by ji lidé bezpečně přešli, když tady auta běžně jedou rychlostí 150 kilometrů v hodině,“ reaguje bývalá zastupitelka na Málkova slova.

Auto, které na výpadovce za Chrudimí zabíjelo. Foto: Kodl Cr

Jsem na alibismus starosty rozzlobená, říká žena

Zlobí ji i slova starosty. „Není fér svalovat vinu na místostarostu Trávníčka. Naopak. Dotáhl záležitost přestavby výpadovky až do konce a teď mu hází klacky pod nohy. Je správné, že se mu to podařilo a já mu fandím. Starosta se nemůže zbavovat odpovědnosti za životy a zdraví svých spoluobčanů, kteří si ho zvolili proto, aby jim v tomto ohledu sloužil. Z jeho slov je patrné, že mu o lidi příliš nejde a že za dva roky od posledního smrťáku toho pro jejich bezpečnost moc neudělal. Musel vědět, že se k projektu věčně vyjadřovali vedoucí Odboru dopravy MěÚ Chrudim Martin Klimek nebo šéf Regionálního rozvoje Petr Kopecký, který bude mít v ulici, kde bydlí, stacionární radar, protože nemůže vyjet z garáže. Proč se neměří také v ulici Obce Ležáků? Kopecký je navíc na této výpadovce také proti snížení rychlosti. Jsem proto v kontaktu s odpovědnými krajskými úředníky a s republikovou policií, a všichni si shodně stěžují na laxní přístup nebo překážky ze strany města. Že by to starosta nevěděl? Že by si nepamatoval na pořady televize, které upozorňovaly na nebezpečí mezi Chrudimí a Slatiňany? Jak dlouho ještě všechno potrvá? Kolik dalších lidí bude muset zemřít? Jsem na alibismus starosty rozzlobená. Dokonce natolik, že zvažuji, že se zase vrátím do komunální politiky,“ uzavírá Věra Doležalová.

Měření prokázalo extrémní rychlosti, běžně 140 kilometrů v hodině

Podle místostarosty Trávníčka potvrdilo oprávněnost snížení rychlosti v ulici Obce Ležáků nedávné měření. „Měřili jsme tam rychlost a z přibližně 40 tisíc aut jich jelo přes jedenáct set vyšší rychlostí než 99 kilometrů v hodině, nejvyšší rychlost byla 159 kilometrů v hodině, ale běžně se tam jezdí i 140 kilometrů v hodině. Jsem přesvědčen, že tuto silnici je třeba zklidnit,“ uvedl doslova první místostarosta v rozhovoru pro iDnes. Uvidíme tedy, jaká bude reakce vedení města po jednání v Pardubicích. Zda se bude v projektu pokračovat, nebo ho „zaříznou“ politici typu Málka, kteří touží jezdit s plynovým pedálem až u podlahy.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here