Když hynou na silnici kachny, může jít o předzvěst dalších kolizí s oběťmi na životech

6
362
Foto: Pixabay.com

Úvahy o snížení rychlosti v ulicích Na Ostrově na 30 kilometrů v hodině a Obce Ležáků za kasárnami na 70 kilometrů v hodině trvají už příliš dlouho. Důkazem této bezradnosti je zařazení obou těchto bodů do Desatera problémů Chrudimi, kde se alibisticky čekalo na vyjádření občanů města.

Malý zlomek obyvatel se subjektivními pocity

Měl bych k této anketě dva postřehy. Za prvé – ankety Desatera se zúčastňuje jen velmi malý zlomek místních obyvatel. Za druhé – ti, kteří se ankety přeci jen zúčastní, nemusí být nutně obyvateli dotčených lokalit a vyjadřují se tudíž na základě subjektivních pocitů a bez zkušeností s konkrétními dopady na životy lidí v daných lokalitách. Dá se tedy konstatovat, že mohou být jejich názory neobjektivní.

Objektivní pohled na věc ve Václavské ulici

Abych svoje tvrzení obhájil, uvedu malý příklad. Je všeobecně známo, že je šéf Odboru územního plánování a regionálního rozvoje MěÚ Chrudim Petr Kopecký obyvatelem Václavské ulice, která je jednou z chrudimských výpadovek, jež svádí řidiče k nepřiměřené rychlosti. Napsáno už o tom bylo mnoho. A právě Petr velmi dobře ví, jak složité je vyjet za této situace s autem z vlastního pozemku bezpečně na silnici. A protože je vysokým úředníkem města, bylo pro něj snazší přesvědčit vedení radnice, aby investovala do pořízení stacionárního radaru, který přijde městskou pokladnu ročně na 700 tisíc korun za pronájem a dalších 700 tisíc bude stát administrativa spojená s vymáháním pokut. K nezbytnému opatření pomohl tedy výrazně Petrův objektivní pohled na věc.

Alibistické ankety na vážnosti situace nic nezmění

Kdo však objektivně zhodnotí situaci v ulici Na Ostrově, která se proměnila v sídlišti U Stadionu z poklidné komunikace ve frekventovanou zkratku motoristů? Místní lidé mají totiž stejný problém jako Petr Kopecký ve Václavské ulici. Jejich hlas však není na radnici tolik slyšet, proto se musí spokojit s občasným měřením rychlosti, které tady provádějí strážníci. Přesto zde někdo bezohledný před pár dny přejel na silnici dvě kachny, z nichž jedna na místě uhynula. Je však třeba dodat, že zde situace hrozí daleko závažnějšími kolizemi, které se mohou dotknout i lidí. A co teprve výpadovka za kasárnami, která se nachází v lokalitě, jež je určena k dalšímu rozvoji? Prozatím tady zemřelo pět lidí a dalších pět jich bylo vážně zraněno. Je třeba si to neustále připomínat. Jednání o zklidnění této komunikace provází totiž pachuť neustálých průtahů ze strany města, které by jako první mělo v této věci konat kroky k nápravě. Žel, zatím se neustále jen dohaduje s investorem záměru, tedy ŘSD, a hrozí, že investice propadne v nenávratnu. V posledních dnech tedy uhynuly na silnici kachny. Nečekejme však na to, co přijde příště. Bolesti už si Chrudimáci užili přeci dost a alibistické ankety na tom nic nezmění.

6 KOMENTÁŘE

  1. Snížení rychlosti v Čechách má význam jen pro pár řidičů, kteří jedou „přiměřeně“ dle předpisů a metr za zády mají nadržence s audi nebo náklaďák. Kde není žalobce, není soudce. Když nedostanou po hubě, budou jezdit furt rychle. A to i u obchvatu na Mýto.

  2. Na sídlišti Na ostrově je rychlost pitomost – tam nejede okolo zaparkovaných vozidel pomalu ANI ten, kdo tam bydlí a má tedy zkušenosti, jak se vyjíždí. Kdyby aspoň parkoviště bylo dál od silnice, aby byla rezerva. On ani cyklista nepřibrzdí, když vidí couvací světla, obě blikající blikny a klidně vjede do cesty autu, které vyjíždí a nevidi. A myslíte, že auto počká? Ne, to by strašně zmeškal. ALe chtěl by to od jiných, až tam bude vyjíždět. Když je čas a netlačí mě nějaký magor, tak bliknu a počkám, až bezpečně vyjede.

  3. Poznámka k bezohledným řidičům a chudákům kachničkám: Sice mě je kachny líto, ale ten řidič o tom nemusí ani vědět. Kachna totiž není poučena o tom, že nemá lézt do silnice bez rozhlédnutí. Já třeba už mám rok trauma z toho, že jsem nestih zabrzdit, když přes silnici utíkala kočka – bouchlo to, ale nikde nebyla, tak se z toho snad vylízala.

  4. Pamatuji v ulici Na Ostrově, která vede podél sídliště U Stadionu, na tragickou dopravní nehodu, při které byl sražen a usmrcen cyklista. Také proto zde byla řadu let u každé odbočky umístěna dopravní značka upozorňující na sníženou rychlost a situace se vrátila do normálu. Panovalo zde doslova domácké prostředí i s těmi kachnami na silnici, které místní spolu s dětmi rádi krmí. Toto opatření bylo ale časem zrušeno a silnice se mezitím stala frekventovanou zkratkou pro řadu motoristů, kteří si tudy zkracují cestu za nákupy nebo do místa bydliště. Na uhynulou kachnu v těchto místech jsem upozornil proto, že už se v sídlišti U Stadionu dávno nedá hovořit o přátelském domáckém prostředí. Ještě že sídliště nebylo rozparcelováno dalšími silnicemi, jak to plánovali mnozí ze současného vedení radnice a má alespoň charakter uzavřené lokality, kde je naštěstí stále ještě bezpečno, zatímco v ulici Na Ostrově je to tzv. o hubu.

  5. Snížení rychlosti pomůže jen málo – viz cesta na Slatiňany, silnice okolo sidliste, Vlčí hory. Ono nenapadne ani člověka, který tam bydlí a má zkušenost, že se nedá vyjet z parkoviště, že by měl jet dál a pomalu. Když chybí zdravý rozum, tak nic. Navíc nechápu řidiče, že to používaj jako zkratku, když se musí patlat s cyklisty, hrbem, řadit a pak čekat u semaforu, který trvá dlouho. Není lepší jet na 4ku okolo ?

  6. Za slepé úzké uličky v sídlištích by architekti měli vrátit diplom (aspon in memoriam). A ulička ke škole a k prodejně, kudy se chodí dlouhá léta od a k dopravě a je dost frekventovaná (včetně náklaďáků, které tam nemají co dělat) je taky žůžo.

ZANECHAT ODPOVĚĎ