Nezdržujte a pracujte, vzkázal městu zastupitel Pilný kvůli cyklostezce na Podhůru

0
936
Z jednání městského zastupitelstva v Chrudimi. Foto: Kodl Cr

Otravná, dusná a zdlouhavá byla atmosféra pondělního veřejného zasedání městského zastupitelstva, během kterého úřednice nestačily doplňovat zastupitelům pitnou vodu. Vedle hlavních aktérů schůze dorazilo tentokrát i poměrně dost občanů, kteří přišli se zastupiteli diskutovat anebo přihlížet jejich debatě. V praxi měli také možnost vidět zastupitele, kteří zmeškali začátek schůze i některá úvodní hlasování. Šlo o Tomáše Židka (SNK ED), u něhož se to stává v poslední době již pravidlem, a také o dvojici lékařů Jiřího Hradce a Viliama Kopeckého (oba Koalice pro Chrudim). Minule pro změnu chyběl jejich lídr Roman Málek, který se tou dobou přesouval z Mexika do Čech a odsud zase do Francie.

Mama klub Chrudim díky bezúročné půjčce nezanikne

A aby té nudy nebylo na začátek málo, následovala hned na úvod suchá řeč čísel v podání šéfky Finančního odboru MěÚ Chrudim Hany Vránové, která se jala přítomným detailně vysvětlit návrh zvýšení rozpočtových příjmů o 27 985 200 Kč, o něž bude letošní městský rozpočet navýšen. Návrh byl vzápětí takřka jednomyslně schválen, až na hlasy Petra Lichtenberga a Josefa Kálese mladšího (oba Svobodní), kteří se tradičně drží not domovské strany a od rozpočtových opatření vedení radnice se zpravidla distancují. Následně se debatovalo o bezúročné půjčce ve výši 150 000 korun chrudimskému Mama klubu, který se vinou nepřidělení provozní dotace od státu dostal do finančních potíží a hrozilo tak ukončení jeho činnosti včetně zrušení příměstských táborů pro děti o letních prázdninách. Na návrh zastupitele Františka Pilného (nezávislý za ANO 2011) se nakonec podařilo tento bod zařadit do programu schůze a schválit uvedenou částku, která je splatná do letošního listopadu.

Nezdržujte a pracujte, vzkázal městu zastupitel Pilný

Jednomyslně se potom podařilo odhlasovat změnu územního plánu spočívající v přeložce silnice II/340 z Chrudimi do Rabštejnské Lhoty. Zastupitelé tím vyhověli Pardubickému kraji, který má v úmyslu vést nově tuto silnici podél chrudimského letiště a narovnat tak její trasu bez zbytečných zatáček přímo ke křižovatce Rabštejnská Lhota – Sobětuchy – Chrudim (Slatiňany). Tím by se v podstatě uvolnila stávající komunikace vedoucí na Podhůru, jež by se mohla proměnit v poměrně luxusní cyklostezku. Připomeňme, že jde přitom o poměrně letitý návrh bývalého městského architekta Karla Théra, který byl svého času některými současnými představiteli radnice vysmíván a nyní jimi byl v podstatě předložen k diskuzi. V té se jako první přihlásil o slovo opoziční zastupitel František Pilný, kterému předtím starosta města Petr Řezníček (SNK ED) vysvětloval, že jde o záměr kraje nikoli města. „Nemusíte mi to, pane starosto, zdůrazňovat. Velice dobře jsem se s ním už v předstihu seznámil přímo na kraji. Jde mi teď spíš o to, aby město udělalo vše pro urychlení tohoto záměru a postupovalo ve zkrácených lhůtách, čímž by se co nejdříve uvolnila cesta na Podhůru,“ namítl starostovi zastupitel Pilný. Do debaty se vmísil také neuvolněný místostarosta a předkladatel návrhu Jan Čechlovský (ODS). „Poměrně složitě se tu šermuje léty, ale my proces nezdržujeme. Těžko předpokládat, kdy k realizaci dojde. Každopádně se jede svižně krok za krokem,“ konstatoval Čechlovský v náznaku, že je přeložka uvedené silnice na dohled. „Opakuji tedy ještě jednou. Je třeba tento záměr nezdržovat a pracovat, ať se dostaneme k cyklostezce co nejdříve,“ zdůraznil závěrem Pilný, jehož mohly inspirovat k těmto slovům dřívější pověstné průtahy při zamýšlené realizaci cyklostezky na Podhůru nebo při současném projednávání úprav silnice I/37 v ulici Obce Ležáků, kde vážně hrozí, že město přijde kvůli své nerozhodnosti o takřka padesátimilionovou investici do vlastní infrastruktury z prostředků Ředitelství silnic a dálnic.

Občané požadují změnu územního plánu i Na Větrníku

Do diskuze k tomuto bodu se přihlásili i někteří občané v zasedací místnosti, kteří se dotazovali, zda je možné třetí letošní změnu územního plánu rozšířit o další bod, který by se týkal území v sídlišti Na Větrníku, kde se někteří obyvatelé dostali do kolizace se záměry nejmenovaného chrudimského developera a nesouhlasí s jeho úmyslem stavět jim pod okny rodinných domů vícepodlažní objekt. Jejich návrh byl však odmítnut s tím, že nesouvisí s projednávanou přeložkou silnice. Bylo jim však starostou přislíbeno, že se mohou s tímto návrhem připojit k další změně územního plánu někdy na podzim. Na svoji příležitost vystoupit čekali i někteří další občané Chrudimě, kteří protestují proti současné výstavbě rezidenčního bydlení pod Kopanicí a sesbírali už proto několik stovek podpisů pod peticí a dožadují se nápravy u Krajského úřadu v Pardubicích. Nakonec ale zdlouhavé čekání na konec schůze nevydrželi a zasedací místnost předčasně opustili. Dlouhé dvě hodiny se totiž vášnivě diskutovalo o možném využití lokality v Topolské ulici, kde naposledy sídlila pobočka knihovny, anebo o sporu města s majitelem firmy Drak Josefem Drobílkem. Těmto dvěma bodům se však budeme věnovat v samostatných materiálech.

Studie nového terminálu veřejné dopravy v Chrudimi. Město chce na jeho výstavbu získat v budoucnu dotaci. Foto: Město Chrudim

Terminál veřejné dopravy nabídne i nová parkovací místa

Z dalších projednávaných bodů je třeba ještě zmínit projekt nového terminálu veřejné dopravy v prostoru před vlakovým nádražím, který by měl město přijít na víc než 50 milionů korun a na který by mohla Chrudim získat významnou dotaci, jež by pokryla až 90 procent vynaložených nákladů. „Doufám, že tento projekt nedopadne stejně jako v Pardubicích před nádražím, kde chybí plochy pro cestující, kteří zde potřebují nastoupit nebo vystoupit z auta,“ připomněl z vlastní zkušenosti zastupitel Ondřej Kudrnáč (ANO 2011), jemuž ve vizualizaci nového terminálu chyběla i zeleň. „Betonové plochy je tady skutečně hodně, ale vizualizace není všechno. Je pouze pro hrubou představu a se zelení je zde jistě počítáno,“ reagoval na Kudrnáčovu výtku místostarosta Čechlovský. Jak dodal, není třeba se ani obávat, že by v okolí terminálu bylo málo míst k parkování. „S dalšími parkovacími místy se totiž počítá v prostoru vlakového nádraží, kde vznikne velké parkoviště s velkým počtem míst, jež bude sloužit i veřejnosti,“ uklidnil přítomné Jan Čechlovský. Po jeho slovech bylo zadání projektu nového terminálu veřejné dopravy jednomyslně schváleno.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here