Pecka je to vždycky, když se to vyplatí

0
374
Britský zpěvák Blaze Bayley v chrudimském R klubu zvedl fanoušky svým výkonem ze židlí. Foto: Jaromír Zajda Zajíček

Víc než milionový rozpočet na hudební festival? Tak to už je pořádná pecka! Za to k nám přiletí třeba thrash metalová legenda z Los Angeles Metallica a další srovnatelné hudební hvězdy z celého světa, které dokážou přilákat v den konání koncertu desítky tisíc fanoušků. O tom se ale Chrudimi a zdejším podnikatelům může jen zdát. A to přesto, že město vynakládá s pomocí městské pokladny a sponzorů obdobnou částku na hudební festival, který si už v druhém roce svého konání, tedy loni, vysloužil jako „tradiční“ pamětní desku v Klášterních zahradách – a opět za nemalé peníze. Inu, z cizího krev neteče, hlavně, že je pomník na světě…

Potom tady jsou soukromí provozovatelé zábavy, kteří musí počítat každou korunu, aby mohli fungovat a dělat sobě i nám radost. A i přes tento handicap umí za nesrovnatelně menší peníze (několik desítek tisíc korun) přivézt do Chrudimi umělecká jména, o jakých se nám před časem ani nezdálo. Uvedu za všechny americké skupiny Pro-Pain, Dog Eat Dog, finské Waltari nebo bývalého zpěváka britských Iron Maiden Blaze Bayleyho, který běžně vyprodával dvacetitisícové i početnější haly po celém světě. Tedy i ty, které neobsáhl ani slovutný Karel Gott. Z tohoto pohledu nejspíš největší hvězda, která kdy v Chrudimi vystupovala, přestože přijela zazpívat jen s akustickým doprovodem. Nutno však znovu připomenout, že za zlomek ceny toho, co jsme si v posledních dvou letech zvykli nazývat „peckou“.

Chrudim je asi hodně velkorysá, když dokáže pro omezený (ještě lépe řečeno specifický) počet fanoušků uspořádat festival s víc než milionovým rozpočtem a nechá na druhé straně 90 procent zdejších hudebních fanoušků strádat při druhořadých revivalech během Loutkářské Chrudimě, která kdysi bývala výkladní skříní toho nejlepšího z domácí hudební scény. Namátkou uvedu kapely jako Blue Effect, Žlutý pes, Support Lesbiens nebo třeba kytaristu Michala Pavlíčka. Bylo vždycky plno a byla radost vystupující interprety poslouchat. A dnes? Doprovodný program festivalu živoří, protože je evidentně podfinancovaný a nikoho z místních to do centra města, vyjma loutkářů, kteří jsou tu na prázdninách, neláká. Co s tím? Co myslíte? Osobně bych volil zlatou střední cestu. Něco bych přidal loutkářům, aby si mohli konečně pozvat kvalitnější šumaře než ty, na které se moc nechodí. A vedle toho bych z úzce zaměřeného festivalu udělal multižánrový, který nespolkne tolik peněz a na druhé straně potěší daleko více občanů našeho města, než jen vyvolené ve smokingu, kteří dostanou VIP vstupenku do Klášterních zahrad. Teprve pak by to byla pecka, pokud by bylo za méně peněz více muziky! Teprve potom by měla městská dotace smysl, než aby pokryla honorář pouze jediného interpreta. Současný svět je totiž „multi“ (i ten kulturní) a dokáže s přehledem skloubit vážnou hudbu s moderní. Tak proč bychom to neměli umět v Chrudimi? Zvláště, když se holedbáme bohatou kulturní minulostí. Tak proč ji neobohatit právě teď a hlavně za cenu, kterou si můžeme dovolit?

Video: Thomas Zwijsen
Zdroj: YouTube.com

Ani jeden z doprovodných muzikantů během koncertu Blaze Bayleyho svým výkonem nezaostával. Foto: Jaromír Zajda Zajíček
Charisma Blaze Bayleyho bylo na klubové scéně stejně oslnivé jako ve velkých halách. Foto: Jaromír Zajda Zajíček

ZANECHAT ODPOVĚĎ