První debata občanů se starostou po prázdninách pranýřovala dopravu ve městě nebo stavbu Kopanického mlýna

0
336
Občané ztratili předchozí ostych a jsou k novému vedení města otevřenější. Foto: Dagmar Novotná

Ani krásný letní slunečný podvečer neodradil některé zdejší občany od setkání se starostou města Františkem Pilným (nezávislý za ANO 2011) v Muzeu. Šlo o první schůzku po prázdninách a bylo plno. A nejdiskutovanější témata? Tentokrát to byla doprava, Kopanický mlýn nebo hluk a splodiny na autobusovém nádraží.

Děti z Vlčnova a dalších míst nestíhají začátek vyučování

Hned na úvod mohl starosta potěšit přítomné občany sdělením, že všechny jejich námitky a podněty přes prázdniny vyřídil anebo je momentálně městští úředníci vyřizují. Nálada byla proto na úvod uvolněná, avšak jen do doby, než se začalo mluvit vážněji. Jedním z prvních, kdo zahájil debatu, byla paní Znojemská z Vlčnova, která přijela upozornit na skutečnost, že školáci z místní části Vlčnov, ale třeba i z Chrasti a odjinud, kteří dojíždějí autobusem do středních škol v Chrudimi a Pardubicích, nabírají vinou dopravních omezení na Vlčí hoře a na kruhovém objezdu za nemocnicí značné časové zpoždění a nestíhají tak výuku nebo navazující spoje. Starosta si proto vše pečlivě zapsal.

První etapa výstavby bytovky Kopanický mlýn vznikla těsně pod svahem. Nyní se má ještě více přiblížit tradiční nízké rodinné zástavbě v okolí, a to místní obyvatele znepokojuje. Chystají prý proto další protesty.  Foto: Noviny Chrudim

Silné emoce lidí kvůli pokračování výstavby Kopanického mlýna

Že je bytovka Kopanický mlýn považována částí chrudimské veřejnosti za kontroverzní stavbu, která v nich vzbuzuje silné emoce a odmítavý postoj, dokazovala další, a dá se říct, že i nejdelší část debaty občanů se starostou, jež vyplynula z dotazů k možným změnám územního plánu města. Přítomné obyvatele Chrudimi nejvíce popudila informace starosty, že dojde i k druhé etapě výstavby tohoto rezidenčního bydlení, byť s jistými omezeními pro developera, který nebude smět například zastavět pruh zeleně kolem areálu bývalé dýhárny. Výška objektu se má však významně přiblížit nízkým rodinným domům v okolí a s tím zdejší lidé nesouhlasí. Stejně tak jsou skeptičtí k možnostem parkování v přilehlé Koželužské ulici, která už teď kapacitně podle nich nedostačuje, zatímco s bytovkou vznikne potřeba dalších parkovacích míst, jež zůstanou na bedrech města. „Ke každému novému bytu má developer za povinnost postavit jedno parkovací místo. Je mi jasné, že to nepostačuje, ale splňuje tím podmínky stavebního povolení,“ odpověděl na tuto námitku František Pilný, jemuž se vzápětí dostalo další námitky. „Žiju v Chrudimi už 66 let a chci apelovat na starostu a vedení města, aby se vznikem nového územního pláno nevzniklo něco takového jako Kopanický mlýn, který roste mezi rodinnou zástavbou. Chápu, že je nové bydlení potřeba, chtěl bych ale upozornit na to, že si naši předkové vážili prostředí, v němž žijeme, a nedopustili by něco takového, jako je Kopanický mlýn. Takhle se to rozhodně dělat nemá,“ vyzval radnici jeden ze starších obyvatel Koželužské ulice.

Někteří řidiči autobusů couvají podle postřehu místních občanů z konečného stanoviště zpátky do zastávek, aby nemuseli objíždět celý blok domů. Otravuje to podle nich životní prostředí a ohrožuje chodce. Foto: Roman Zahrádka

Nebezpečné couvání řidičů autobusů na nádraží

Další velký problém, na který lidé upozornili, spočívá v chování řidičů autobusů na zdejším autobusovém nádraží. Už dříve si kvůli nim stěžovali obyvatelé ulice Čs. armády, před jejichž domy je výstupní zastávka, kterou řidiči ještě donedávna s oblibou využívali k tomu, aby zde posvačili, zakouřili si a nechali při tom zapnuté motory třeba i desítky minut. Někdy i časně ráno, takže lidé nemohli spát a museli zavírat před splodinami a hlukem okna. To samé – v bleděmodrém, se prý teď opakuje přímo na autobusovém nádraží pod okny bytových domů. „Řidiči, aby nemuseli objíždět celý blok domů, couvají s autobusy na zastávky, odkud vyjíždí na další trasy. Je to nejen nebezpečné, protože mohou při couvání snadno někoho přehlédnout a zabít, ale zejména by jako profíci měli dbát dopravních předpisů, které však trestuhodně porušují a klidně nám splodiny z výfuků, které při couvání nebo parkování na zastávkách vznikají, pouští do oken. Například v Německu musí mít autobusy při stání na zastávkách vypnuté motory. Pokud ne, tak se něco takového velmi přísně trestá. A v Chrudimi? Na co máme městské strážníky? Proč tam nejsou a tyto řidiče nepokutují?“ ptala se žena, která na nádraží bydlí. Starosta si její připomínku zapsal a přislíbil, že vyvolá další jednání s ředitelem společnosti Arriva, která autobusy provozuje. Jak dodal, firma se už po připomínkách města postarala o to, aby autobusy neparkovaly na výstupní zastávce v ulici Čs. armády a zajížděly tam, kam mají. V opačném případě by čekal jejich řidiče postih od strážníků. Nyní, jak se zdá, bude zapotřebí dohlédnout na řidiče autobusů i v lokalitě nádraží.

K některým probíraným tématům z jednání se starostou se ještě vrátíme podrobnějšími materiály.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here