Pardubice jako třetí město v České republice zavedly sdílené koloběžky

0
147
Ilustrační foto: Pixabay.com

Když je uvidí neinformovaný člověk, nejspíš si pomyslí, že je uživatel někde v parku či na náměstíčku zapomněl. Obvykle postávají dvě tři vedle sebe a svádějí k projížďce. Novinka, která je běžná v mnoha větších městech zejména na západ od Česka, se po Olomouci a Boskovicích objevila v Pardubicích.

Jejich obyvatelé i návštěvníci můžou od začátku října používat sdílené elektrické koloběžky. Na vybraných stanovištích je nyní zhruba 150 kusů téhle dopravní pomůcky, kterou si zájemci mohou vypůjčit přes speciální mobilní aplikaci.

„Bylo by jen otázkou času, kdy by se objevily také v Pardubicích. Využili jsme proto možnost spolupráce s firmou Bolt a domluvili se na podmínkách, kterými chceme provoz na území města regulovat. Věřím, že se nám díky nastaveným pravidlům podaří zajistit pro obyvatele lákavou možnost pohybu,“ informoval náměstek primátora zodpovědný za dopravu Petr Kvaš. Vstřícnost radnice byla určitě ovlivněna i tím, že sdílené elektrokoloběžky můžou být na území města provozovány bez její finanční účasti.

Systém výpůjčky funguje podobně jako u sdílených kol. Stačí si stáhnout mobilní aplikaci, zaregistrovat se a pak jen odemknout příslušný stroj. „K odemknutí koloběžky je potřeba naskenovat QR kód umístěný viditelně přímo na ní. Údaje o tom, kde je kolik koloběžek umístěno, zájemce zjistí po předchozí registraci právě v mobilní aplikaci, kde jsou uveřejněna také rychlostní omezení i pokyny k jízdě. Počet strojů i virtuální stanoviště jsme však připraveni dle potřeb zájemců průběžně upravovat,“ vysvětlil za estonskou společnost Bolt její regionální manažer pro střední a východní Evropu Roman Sysel. A dodal, že na jedno nabití lze ujet asi 30 kilometrů.

Minuta jízdy za několik korun

Každá elektrokoloběžka má v sobě zabudované GPS, což provozovateli umožňuje přehled o tom, zda je zaparkována na správném místě. Pokud ji uživatel odstaví mimo virtuální stanoviště vyznačené v aplikaci, bude mu udělena pokuta ve výši 750 korun. Parkovací plochy přitom jsou v blízkosti cyklistických stojanů nebo při okrajích chodníků.

Minuta jízdy vyjde na 4 koruny, po 5 minutách jízdy se cena za každou další minutu sníží na 3 koruny, přičemž platba za půjčení koloběžky bude uživateli po ukončení jízdy automaticky stržena z karty uložené v aplikaci. Kdo by si koloběžku rád vypůjčil na delší dobu, může využít celodenní jízdné.

Výpůjčky pouze přes aplikaci v mobilu

Parkovací plochy jsou virtuální, stejně jako u sdílených kol, které se v Pardubicích objevily letos v květnu. Zájemci je najdou v mobilní aplikaci Bolt a na webu firmy. Před začátkem první jízdy jsou jezdci zobrazeny zásady bezpečného parkování a pokyny, kterými by se během jízdy měl řídit. Bezpečnostní instrukce si přitom uživatelé mohou zobrazit před každou jízdou. Rychlostní limity na deset kilometrů v hodině platí na určitých místech zahrnujících veřejná prostranství, pěší zóny i některé parky.

Výpůjčky probíhají pouze přes aplikaci. V ní jsou vyznačena také území, kde nelze koloběžku použít ani zaparkovat. Akční rádius je ale široký: autor článku koloběžky zahlédl až v Dražkovicích. Naopak bez stanovišť je městská památková rezervace, park Na Špici, náměstí Čs. legií, park Pod Vinicí, Bubeníkovy sady, okolí jezera Bajkal či městský hřbitov.

Pardubická veřejnost je zatím názorově rozdělena dvě téměř stejně velké části. Zhruba 45 procent obyvatel koloběžky odmítá, 55 procent s jejich zavedením souhlasí.

Jak by asi dopadl stejný průzkum v Chrudimi?

Napsal: Miloš Peliká

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here