Kdo se nejvíce zasloužil o chrudimský obchvat? Hojná účast politiků při slavnostním otevření budila rozpaky

1
1156

Během slavnostního otevření druhé etapy silničního obchvatu Chrudimě, který vyvedl těžkou nákladní dopravu až za Slatiňany, se nechaly vidět špičky současného i dřívějšího vedení chrudimské radnice. Při této příležitosti se rozhořela na sociálních sítích vcelku početná diskuze na téma, kdo se o obchvat ve skutečnosti zasloužil a kdo si sem jen přišel přihřát před početnou kulisou novinářů politickou polívčičku. Inu, nedivme se, komunální volby jsou za dveřmi.

Ať už se dnes říká cokoliv, fakta jsou nezvratná. Nebýt bývalého starosty a exposlance Jana Čechlovského (ODS), začalo by se pravděpodobně se stavbou obchvatu mnohem později. Podařilo se mu totiž zajistit do příslušné položky státního rozpočtu potřebné peníze na výstavbu první etapy, a to s velkým přispěním bývalého ministra dopravy a dnešního ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) a bývalého ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana (ČSSD), což byli klíčoví muži, bez nichž by se stavba nehnula kupředu. Stejně tak je pravda, že se o samotný průběh výstavby první etapy zasloužil svým dohledem bývalý první místostarosta zodpovědný v Chrudimi za dopravu Jaroslav Trávníček (ČSSD), který však na slavnostní otevření nedorazil. Vidět a slyšet za to byli jiní.

A jak to bylo s druhou etapou? Byla naplánována dlouho dopředu, v podstatě hned po skončení první etapy, a do poslední chvíle se hrálo spíše o to, kdy bude dokončena. Nejprve bránil výstavbě nový požadavek Evropské unie, která chtěla posudek vlivu na životní prostředí, a jakmile se ho podařilo zajistit, začalo se okamžitě se stavbou. V jejím průběhu však nastaly nečekané komplikace, na základě čehož požadovali investor i zhotovitel prodloužení termínu dokončení, minimálně do jara 2022, ale i později. Nakonec se vložil do jednání současný starosta František Pilný (ANO 2011), který u generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Radka Mátla prosadil původně stanovený prosincový termín s tím, že budou dokončovací práce kolem obchvatu zhotoveny v průběhu roku 2022. Stejně tak starosta Pilný dohlížel po celou dobu na průběh stavby, připomínkoval ji a svolával podle potřeby kontrolní dny.

Při této příležitosti otevřel František Pilný veřejnou i odbornou debatu o třetí etapě silničního obchvatu Chrudimi, jež bude nezbytná pro úplné odklonění těžké nákladní dopravy z města. Mělo by se jednat o tzv. severozápadní obchvat, o němž Pilného předchůdci hovořili s perspektivou desítek let a který by ulevil především obyvatelům Čáslavské ulice, Palackého třídy a Masarykova náměstí, protože by odklonil nákladní dopravu před Markovicemi na stávající obchvat u Medlešic. K diskuzi byly předloženy celkem tři varianty řešení, kudy vést dopravu. Pilnému se zároveň podařilo zajistit na ministerstvu dopravy a u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR příslib, že by se mohlo začít se stavbou severozápadního obchvatu Chrudimi v horizontu šesti let. Výrazně tomu napomohl také pardubický poslanec Martin Kolovratník (ANO 2011). Po nedávno skončených volbách do Poslanecké sněmovny vyjádřil však starosta Pilný obavy, že mohou být v rámci škrtů ve financích na dopravní infrastrukturu veškeré plány na dokončení obchvatu Chrudimě zmařeny, přestože ŘSD záměr dobře nastartovalo. „Když si vzpomeneme na předchozí vlády ODS a KDU-ČSL, tak to dělaly vždy tak, že ministerstvu dopravy sebraly peníze, a pak se nestavělo,“ připomněl starosta Pilný.

Čas ale ukáže. Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který byl slavnostního otevření druhé etapy obchvatu rovněž přítomen, přislíbil v rozvíjení dopravní infrastruktury pokračovat a co je důležité, nepřijel si přisvojovat zásluhy, ale poděkovat tvůrcům obchvatu. Z toho by si mohli vzít někteří komunální politici příklad.

Video: Kodlc Chrudim
Zdroj: YouTube.com

1 komentář

  1. Tohle není článek k přihřátí polívčičky, to je brutar.

    Předpokládám, že příspěvek zůstane nezveřejněn, stejně jako každé ne zcela souhlasné.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here