Propadl vám řidičák? Na úřad už nemusíte

0
307
Foto: Kodl Cr

Vyřizování dokladů na úřadech může být nepohodlnou i zdlouhavou záležitostí, řidičáky nevyjímaje. U těch teď ale ministerstvo dopravy přichází se zjednodušením. Ve spolupráci s resortem vnitra spustí příští úterý, 1. června, možnost elektronických žádostí o obnovení řidičských průkazů, které se blíží konci své platnosti.

„Ročně si musí vyměňovat řidičák po uplynutí desetileté platnosti kolem půl až tři čtvrtě milionu lidí. Nově mohou ušetřit jednu návštěvu úřadu a vše vyřídit pohodlně online. Přes Portál občana během pár kliknutí je možné žádost podat do deseti minut. Nový řidičák si pak vyzvednou na vybraném úřadě,“ řekl Právu ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Požádat přes internet o nový řidičák budou moci řidiči, kterým už platnost toho starého vypršela nebo do jejího konce zbývá 90 dní. Jedná se zatím o první fázi nových možností, které propojení s Portálem občana nabízí. Ministerstvo dopravy avizovalo, že později přibudou také žádosti spojené se zaplacením správního poplatku z důvodu změny osobních údajů nebo ztráty dokladu a posléze i žádosti nových řidičů o vystavení dokladů.

S Portálem občana pak ministerstvo počítá i na podzim. Prostřednictvím služby plánuje zpřístupnit elektronický výdej dat z registru silničních vozidel, tedy údaje nejen o vozidlech, ale i o jejich vlastnících a provozovatelích.

Jiným dokladům brání biometrie

„Ve stejnou dobu by mělo být také umožněno automatické předvyplnění žádostí, např. změna vlastníka, provozovatele, zánik vozidla, vyřazení vozidla a ostatní změny, které se používají při evidenčních úkonech v registru silničních vozidel,“ dodal Havlíček.

Zatímco vyřizování kolem řidičáků by mohlo bezproblémově fungovat převážně na digitální bázi, u občanských průkazů a cestovních pasů je to jiný případ.

„Tam to asi nikdy nepůjde. Je tam zásadní problém v biometrice. I nový občanský průkaz fungující jako cestovní doklad v rámci schengenského prostoru obsahuje biometrické údaje. Ty neukládáme. Když si tedy zažádáte o občanku, tak musíte vždy na úřad dojít, abyste si mohli udělat otisky prstů,“ vysvětlil Právu ředitel odboru eGovernmentu spravujícího Portál občana Roman Vrba.

Podle něj je digitalizace v Česku v posledních letech na vzestupu a lidé využívají možnost elektronické komunikace s úřady čím dál častěji. „Datové schránky jsou v posledních letech velmi růstové. Zaznamenali jsme to už v minulém roce a v letošním roce to dostalo ještě větší ráz. Od roku 2018 si je každý následující rok založí zhruba o 100 procent více lidí než v předchozím roce,“ poznamenal Vrba.

Podle dat ministerstva vnitra si loni datovou schránku zřídilo přibližně 67,5 tisíce lidí, letos už jich je téměř 57 tisíc.

Autor: Adam Kahánek, Právo
Zdroj: https://www.novinky.cz/….cz

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here